Zuid-Limburg – Is dit echt Nederland?

Als je zoekt naar het ultieme buitenlandgevoel, maar je wilt (of moet) toch in Nederland blijven? Dan is Zuid-Limburg met z’n heuvels, architectuur, gezellige mensen met een heerlijk accent de beste plek!

Dit was mijn ervaring met een goede vriend:

Vrijdagmiddag, nadat we beiden onze werkdag erop hadden zitten een maaltijd naar binnen hadden gewerkt pakten we de elektrische auto naar Valkenburg. We hadden een hotel met een grote kamer geboekt, het was immers lockdown tijd, dus de bar/ lounge zou dicht zijn. Na het inchecken was het even zoeken naar een laadpaal. Eerst zochten we via Google, om er later achter te komen dat de auto zelf een prima zoekfunctie met navigatie heeft :). Die avond hebben we er alvast een feestje van gemaakt op de hotelkamer. Het was nog lockdown, dus de bar was dicht – mandjes met kaasstengels, chips en speciaalbier werden dus bij de deur bezorgd.

De volgende ochtend verkenden we voor het ontbijt de Emmaberg aan de oostkant van het dorp. Terug in het hotel was het ontbijt net voor ons gereed. We tankten bij voor de rit naar Simpelveld, waar we onze mountenbikes gehuurd hadden. Met de mountenbikes achterin de auto reden we naar de Brunsummerheide, een prachtig natuurgebied naast Heerlen met een supergaaf parcours. We crossten door heuvelachtige stukken loofbos, naaldbos en open zandvlaktes.

Na de tocht pakten we de auto naar het drielandenpunt om de Wilhelminatoren aan de rand van de Vaalseberg te beklimmen.

Het drielandenpunt barstte van de toeristische barstte van de kinderen en toeristische plekjes, dus we reden snel door naar Maastricht. Op 1 van de pleinen besloten we in de zon te gaan genieten van wat biertjes, burrito’s en vis van de viskraam. Zelfs tijdens de lockdown was Maastricht bruisend, gezellig en was er genoeg te zien en te doen.. Toen we terugkwamen bij het hotel ploften we op de bank en knalden een serie op.

De laatste ochtend vertrokken we weer voor het ontbijt om het dorp zelf verder te verkennen. Na wat rondspoken en tegen wat wegblokkades van de Amstel Gold race (dat jaar zonder publiek) vonden we een route omhoog naar de uitkijktoren bovenop de heuvel ook zonder de uitkijktoren (Heunsberg, Wilhelminatoren) op te gaan was het een prachtig uitzicht .

Dit keer werd het na het ontbijt geen mountenbike-tour maar een wandeling ten zuiden van Maastricht over de Sint-Pietersberg met daarin het oude Navo-hoofdkwartier, veel gave uitzichten, een prachtig Chateau (Neercanne), watermolens, de duivelsgrot, de indrukwekkende groeve van ENCI en een mooi uitzicht over de Maas.

Op de terugreis stopten we bij een camping voor avondeten in de Maasplassen bij Roermond en zat ons verfrissende weekend met veel indrukken en activiteiten er weer op en was het heerlijk thuiskomen.

Facts & links

Reis ernaartoe (vanaf Utrecht Centraal) Trein: Valkenburg: 2.15u, Maastricht: 2u; Auto: Valkenburg: 1.45u, Maastricht: 1:45u

Duurzaamste opties: pak de trein naar Maastricht en pak vanaf daar de fiets of huur een auto (bijvoorbeeld van GreenWheels)

Met een elektrische auto (MyWheels, 140 euro, alles inclusief) vanaf Utrecht ben je in 1.45u in Valkenburg aan de Geul. Het is een toeristisch gebied, dus er zijn genoeg AirBnB’s of hotels te vinden.

Amstel Gold Race route (visitzuidlimburg.nl)

Mountenbikeroute Brunsummerheide (natuurmonumenten.nl)

Fietsen door de grotten van Valkenburg (aspadventure.nl)

Fietsverhuur – herbentweewielers

Wandelroute ten zuiden van Maastricht via anwb.nl